کد خبر: ۳۱۸۱۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
طنز
نزدیک عید قربان که می‌شود مردم می‌توانند گوسفندهای مورد نیاز خود را غیر از کشتارگاه‌ها در ادارات ثبت اسناد، مراکز فروش سیم کارت‌های دائمی و اعتباری و پایانه‌های تاکسیرانی هم تهیه کنند.
میلاد محمدی - این آدم‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی و خیلی جاهای دیگر مدام درباره هماهنگ نبودن و بی‌ثباتی اوضاع اقتصادی کشور گلایه می‌کنند انصافا خیلی چرکند و پلشت! اتفاقا هارمونی عجیبی که در اقتصاد ایران از حیث یکپارچگی داریم، در «دانه‌های انار که دسته به دسته با نظم و ترتیب یک جا نشسته» نداریم!
 در ایران معمولا وقتی افکار عمومی و عامه مردم نسبت به یک موضوع مشخص احساس نیاز می‌کنند، واحدهای تولید و توزیع و فروش به‌صورت یکپارچه و بدون طی مراحل پیچیده خاصی آن کالا یا خدمات را در اختیار مردم قرار می‌دهند. در واقع مهم نیست که کار اصلی این واحدها چه چیزی باشد، به هرحال نیاز جمعی مردم را هرطور شده در قالب یک بسته جانبی در کنار کسب و کار اصلی خودشان قرار می‌دهند.
این به صورت غریزی در خون همه ایرانیان است و استثنا هم ندارد. برای مثال در عید نوروز وارد هر مغازه‌ای که بشوید قادر خواهید بود نسبت به خرید ادوات سفره هفت‌سین، ماهی گلی و لاک پشت (در صورت نیاز) اقدام کنید.
اینکه آن مغازه صرافی باشد یا آپاراتی اوس فتح‌الله مهم نیست! مهم این است که شما بتوانید خرید نوروزی خودتان را انجام بدهید! کیفیت هم البته در همه آنها یکسان است؛ مگر در ظرفی که سرویس را در آن به شما ارائه می‌کنند.
 
 
مثلا ماهی‌هایی که از داخل صرافی یا طلافروشی تهیه می‌کنید معمولا در آکواریوم شیشه‌ای قرار دارند و ماهی‌های اوس فتح‌الله در لگن‌های قرمز رنگی که بغل‌شان گریسی شده.

مثال در این زمینه بسیار است. مثلا نزدیک عید قربان که می‌شود مردم می‌توانند گوسفندهای مورد نیاز خود را غیر از کشتارگاه‌ها در ادارات ثبت اسناد، مراکز فروش سیم کارت‌های دائمی و اعتباری و پایانه‌های تاکسیرانی هم تهیه کنند. یا در ماه مبارک رمضان، هم کبابی‌هااش رشته و حلیم دارند هم میوه فروش‌ها، هم آرایشگاه زنانه ابرو کمون با مدیریت بتول خانم!

شاید این سیستم یکپارچه مدیریتی را در اقتصاد ایران بتوان با برنامه جامع اقتصادی در سوییس مقایسه کرد؛ کشوری که برنامه مدونی برای آموزش مدیریت کسب و کار دارد و این پروژه را از حدود ۲ دهه قبل در تمام دانشگاه‌های کشورش تدریس می‌کند.

پر واضح است که البته هنوز به نتیجه نهایی و آنچه ما امروز در سطح کشورمان داریم نرسیده‌اند و پیشنهاد ما این است که بسته فرهنگی اقتصادی مدیریت در بازار ایران در قالب کتابی ارزشمند با عنوان (IMMGL) یا Integrated Management of mahi goli land در اختیار دانشگاه‌های اروپایی قرار بگیرد تا شاید با گذشت ۲ دهه دیگر از عمر این اقتصاد نوپا، بتوانند مثل ما «یکپارچه آقا»بشوند!
نام:
ایمیل:
* نظر:
چندرسانه‌ای
وبگردی
ببینید
بشنوید
پیشنهاد ویژه
آخرین اخبار