کد خبر: ۴۷۱۴۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱
برای این‌که هوس استفاده از مواد قندی را تسکین بدهید، باید از میوه‌های کامل و دسرهای سبک و عاری از قندهای تصفیه‌شده یا چربی‌های ناسالم استفاده کنید.
به گزارش نامه نیوز: هوس استفاده از خوراکی‌های قندی

بسیاری از ما، از همان سال‌های کودکی یاد می‌گیریم که از شیرین‌ها و انواع خوراکی‌های قندی در جشن‌ها و شادی‌ها استفاده کنیم. در نتیجه از کیک تولد گرفته تا دسرهای پس از جشن، همگی از میان خوراکی‌های قندی انتخاب می‌شوند. محققان می‌گویند که خوراکی‌های شیرین در زندگی بسیاری از افراد، نقش آرامش‌بخش و تسکین‌دهنده نیز دارند. به ‌گفته آنان، مواد قندی می‌توانند ما را موقتا شاد و آرام کنند، خصوصا اگر ناراحت باشیم یا استرس زیادی را تحمل کنیم.

نحوه مقابله با این هوس غذایی: برای این‌که هوس استفاده از مواد قندی را تسکین بدهید، باید از میوه‌های کامل و دسرهای سبک و عاری از قندهای تصفیه‌شده یا چربی‌های ناسالم استفاده کنید.

تغییر اساسی این هوس غذایی: همه ما باید بدانیم که رابطه دوطرفه میان پاداش مغزی و استفاده از شیرینی‌ها در کودکی ما ریشه دارد و همچنین محیط اطراف‌مان نیز در تشدید این هوس نقش داشته است. مقابله با این مساله ریشه‌ای، از طریق هدف‌گذاری جدید در راستای ایجاد احساس مثبت در خویشتن امکان‌پذیر می‌شود. درواقع، ما باید فعالیت‌هایی مانند نواختن ساز، نقاشی و باغبانی را به‌عنوان فعالیت‌هایی که این احساس مثبت را به ‌وجود می‌آورند، انتخاب کنیم.
هوس استفاده از شکلات

یکی از مطالعات Journal of Psychopharmacology نشان می‌دهد که شکلات‌ها حاوی پلی‌فنول‌هایی هستند که خلق‌وخو را تقویت می‌کنند و حتی می‌توانند احساسات عاشقانه را در ذهن شبیه‌سازی کنند. مطالعات متعدد دیگر هم نشان داده‌اند که صرفا نگاه کردن و بوییدن شکلات نیز می‌تواند مرکز لذت مغز را فعال کند. در نتیجه جای تعجبی ندارد که ما در صورت مواجهه با احساس تنهایی یا غم، به استفاده از شکلات تمایل پیدا می‌کنیم. بعضی از زنان نیز در دوره قاعدگی به استفاده از شکلات تمایل بیشتری نشان می‌دهند.

نحوه مقابله با این هوس غذایی: به‌ جای استفاده از آب‌نبات‌ها، کیک‌ها و شکلات‌های سفید یا شیری، از شکلات تلخ یا اسموتی‌های تهیه‌شده از پودر کاکائو و شکلات تلخ استفاده کنید.

تغییر اساسی این هوس غذایی: برای تغییر این هوس غذایی باید از قهوه بدون قند و شکر استفاده کنید که دارای همان رایحه تحریک‌کننده برای مرکز لذت مغز است. همچنین، ورزش کردن نیز می‌تواند خلق‌وخو را تقویت کند و سطح سروتونین را در مغز بالا ببرد و از همین طریق به کاهش این هوس غذایی کمک کند.
هوس استفاده از لبنیات پُرچرب

آیا شما هم یکی از افرادی هستید که شدیدا به خوردن پنیرهای مختلف یا میلک‌شیک‌های خامه‌ای علاقه دارند؟ پنیر حاوی محرکی به‌ نام تیرامین و شیر نیز حاوی ترکیبی به ‌نام تریپتوفان است که ماده شیمیایی خاصی به ‌نام سروتونین را در مغز به ‌وجود می‌آروند که احساس خوبی در ما ایجاد می‌کند. این مواد غذایی حاوی کولین نیز هستند که خاصیت آرامش‌بخش دارد. علاوه بر این‌ها، ویژگی خاصی که انواع پنیرها را تا این اندازه برای افراد جذاب می‌کند، بافت خامه‌ای و کرم‌مانند آن است که احساس آرامش در ما به‌ وجود می‌آورد.

نحوه مقابله با این هوس غذایی: بسیاری از افرادی که هوس استفاده از بستنی را در خود احساس می‌کنند، فقط به بافت خامه‌ای و کرم‌مانند آن نیاز دارند. به همین دلیل، ‌استفاده از اسموتی موز و شکلات تلخ نیز می‌تواند هوس آنان را تسکین بدهد.

تغییر اساسی این هوس غذایی: برای این‌که خلق‌وخوی خودتان را در راستای مقابله اساسی با این هوس غذایی تقویت کنید، باید ورزش را جدی بگیرید. ورزش‌هایی مانند یوگا، اندورفین را در بدن افزایش می‌دهند و می‌توانند احساس آرامش و راحتی در ما به ‌وجود بیاورند.

منبع: سلامتیسم
نام:
ایمیل:
* نظر:
چندرسانه‌ای
ببینید
بشنوید
پیشنهاد ویژه
آخرین اخبار