کد خبر: ۴۷۱۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۹
نمایشگاه خودرو ژنو 2018 در حال برگزاری است. در این رویداد، چندین خودرو با عملکردهای خیره کننده معرفی شدند که باور کردن ادعای آنها کمی دشوار است. با جی‌اس‌ام همراه باشید.
به گزارش نامه نیوز ، نمایشگاه خودرو ژنو را می‌توان مهم‌ترین و در عین حال متفاوت‌ترین رویداد خودرویی در طول سال دانست چراکه علاوه بر خودروسازان، کمپانی‌های تیونینگ و افترمارکت هم حضور پررنگی در آن دارند. به همین دلیل ژنو محل مناسبی برای انواع خودروسازان است تا محصولات خود را به نمایش بگذارند و گاهی هم در مورد محصول خود اغراق کنند به ویژه در قدرت آن.

برای کمپانی‌هایی چون لامبورگینی و فراری اعلام ارقام بزرگ موضوع عجیبی نیست چراکه عملکرد آنها بر همگان ثابت شده و از توانایی آنها اطمینان داریم. اما در این بین کمپانی‌های کوچک و تازه تاسیسی هستند که برای بیشتر دیده شدن و جلب توجه دست به اغراق می‌زنند. ما دوست داریم که ادعای مطرح شده از سوی کمپانی‌ها را باور کنیم اما شاید برای برخی این کار سختی باشد.

در نمایشگاه خودرو ژنو 2018 چندین خودرو با قدرت‌های شگفت‌انگیز معرفی شد که قصد داریم در این نوشتار به بررسی 10 مورد (11 مورد به دلیل اشتراک دو مورد از آنها) از آنها و بررسی صحت ادعای کمپانی سازنده بپردازیم. البته در نظر داشته باشید که در این لیست، خبری از خودروهای تقویت شده توسط سازنده‌های افترمارکت و نیز کانسپت‌های اغراق آمیز نیست. مانند کانسپت پینین‌فارینا HK GT که قدرتی معادل 1073 اسب بخار دارد.

۱۰. مرسدس بنز مایباخ S650 سدان

اجازه دهید از سدان مرسدس بنز مایباخ S650 آغاز کنیم. از آنجا که همگان از صحت ادعای کمپانی خوشنام آلمانی آگاه هستیم، نیازی به ارائه توضیح در این مورد نیست و می‌توان گفت که رقم اعلام شده برای آن صحیح است.

موتور به کار رفته در S650 با نمونه به کار رفته در AMG S65 یکسان است. این موتور 6.0 لیتر حجم و 12 سیلندر دارد. قدرت اعلام شده برای آن 621 اسب بخار و گشتاور اعلام شده 1000 نیوتن متر است. بر اساس آزمون‌های به عمل آمده برای این موتور، قدرت و پاسخگویی در هر سرعت و هر دنده‌ای بی نظیر است و شما را ناامید نخواهد کرد. بدین ترتیب اجازه دهید که مهر تاییدی بر ادعای مطرح شده از سوی مرسدس بنز بزنیم.

۹ (مشترک). مرسدس بنز AMG GT 4 در

پس از استفاده گسترده مرسدس بنز از موتور 4.0 لیتری 8 سیلندر توربو در خودروهای سری AMG نمی‌توان شکی درباره عملکرد آن داشت. این موتور در محصول جدید مرسدس بنز یعنی AMG GT 4 در هم مورد استفاده قرار گرفته که در نسخه 63S قدرت 630 اسب بخاری و در نسخه 63 قدرتی معادل 577 اسب بخار ارائه می‌دهد.

AMG تلاش زیادی برای ارتقای قدرت و بازدهی این موتور مشهور کرده که آخرین تلاش، در همین AMG GT 4 در دیده شد. این موتور چند سال است که مراحل تحقیق و توسعه را طی می‌کند.

۹ (مشترک). لامبورگینی هوراکان پرفورمانته اسپایدر 2019

لامبورگینی هوراکان پرفورمانته اسپایدر تنها یک نسخه سقف باز از مدل اصلی کوپه است که اتفاقا چندی پیش یک رکورد بسیار عالی را در پیست مشهور نوربرگ رینگ از خود بر جای گذاشت. بنابراین باید صحت ادعای لامبورگینی را در مورد قدرت و عملکرد آن تایید کرد. موتور به کار رفته در این خودرو با نمونه موجود در مدل کوپه یکسان است. این موتور 5.2 لیتر حجم و 10 سیلندر دارد و از نوع تنفس طبیعی است. قدرت این موتور به 630 اسب بخار می‌رسد که از طریق جعبه دنده 7 سرعته دو کلاپه به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

۸. فراری 488 پیستا 2018

برای 488 پیستا جدید، فراری از همان موتور 3.9 لیتری 8 سیلندر توربو استفاده کرده و با به‌روزرسانی‌هایی که برای آن انجام داده است، قدرت آن را به 711 اسب بخار و گشتاورش را به 770 نیوتن متر رسانده است. برای مقایسه بد نیست بدانید قدرت موتور مذکور در فراری 488 GTB برابر با 660 اسب بخار بود. بدین ترتیب 488 پیستا قدرتمندترین خودرو 8 سیلندر تاریخ فراری است که مجوز تردد در خیابان را دارد.

از جمله تغییرات اعمال شده در پیستا در مقایسه با GTB می‌توانیم به اینترکولر بزرگتر، پوشش‌های جدید بر روی بدنه، بخش‌های داخلی مستحکم‌تر، قطعات اتصالی از جنس تیتانیوم و منیفولد اگزوز جدید اشاره کنیم.

۷. کانسپت مکلارن سنا GTR

مکلارن سنا GTR که در نمایشگاه ژنو حضور پیدا کرد، در واقع یک کانسپت محسوب می‌شود. البته نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم چراکه کمپانی مکلارن ساخت یک نسخه مخصوص پیست را تایید کرده است.

این، نخستین خودروی حاضر در لیست است که نمی‌توان به طور قطع قدرت اعلام شده توسط کمپانی را تایید کرد چراکه دلیل محکمی برای این کار وجود ندارد. مکلارن می‌گوید که قدرت سنا GTR در بدترین حالت 825 اسب بخار است. ولی تولید آن تا سال 2019 آغاز نخواهد شد. به همین دلیل کمپانی بریتانیایی زمان لازم برای توسعه موتور و دستیابی به این قدرت را دارد. حتی ممکن است قوای محرکه، قدرت بیشتری را هم ارائه دهد.

۶. LVCHI ونیر

LVCHI یک کمپانی خودروساز تازه تاسیس چینی است که برای نخستین بار سدان قدرتمند خود به نام ونیر (Venere) را در نمایشگاه خودرو ژنو رونمایی کرد. قوای محرکه این خودرو الکتریکی است که به ادعای چینی‌ها قادر است نیرویی معادل 992 اسب بخار تولید کند. چینی‌ها زمان عرضه آن به بازار را سال 2019 اعلام کرده‌اند.

چینی‌ها ادعا می‌کنند که این خودرو برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون، تنها به 2.5 ثانیه زمان نیاز دارد و قادر است تا حداکثر سرعت 280 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. همچنین با یک بار شارژ کامل باتری، شعاع حرکتی معادل 650 کیلومتر خواهد داشت.

باور کردن تمامی این اعداد و ارقام حتی از یک کمپانی باسابقه کار سختی است چه برسد به آنکه با یک چینی گمنام طرف باشید. بنابراین نمی‌توانیم حرف LVCHI را تایید کنیم.

۵. آستون مارتین والکری AMR Pro

آستون مارتین والکری AMR Pro از نظر عملکرد و نیز طی مراحل توسعه شبیه به مکلارن سنا GTR است چراکه زمان زیادی تا حضور آن در بازار باقی مانده. آستون مارتین می‌گوید که تحویل والکری AMR Pro به مشتریان از سال 2020 آغاز خواهد شد و مراحل تحقیق و توسعه تا همان زمان با همراهی تیم ردبول ریسینگ ادامه پیدا خواهد کرد.

آستون مارتین ادعا می‌کند که والکری AMR Pro حداقل قدرتی برابر با 1100 اسب بخار دارد که از طریق موتور 12 سیلندر به همراه موتور الکتریکی تامین می‌شود. از آنجا که مشتریان به این کمپانی اعتماد کرده‌اند و تمامی ظرفیت تولیدی والکری AMR Pro به فروش رفته، می‌توان صحت ادعای انگلیسی‌ها را تایید کرد که این خودرو قدرتی برابر با 1100 اسب بخار و حتی بیشتر خواهد داشت.

۴. زنوو TSR-S

شاید زنوو در دنیای ابرخودروها به اندازه کمپانی‌هایی چون پاگانی و کوئنیگزگ مشهور و قابل اعتماد نباشد اما باید بگوییم که دانمارکی‌ها با حضور موثری که در چند سال اخیر داشته‌اند، توانسته‌اند رزومه خوبی برای خود بسازند و با روانه کردن چند خودروی فوق‌العاده، توانایی‌های خود را به رخ کشیده‌اند.

جدیدترین محصول این کمپانی ابرخودرویی به نام TSR-S است که از موتور 5.8 لیتری 8 سیلندر سوپرشارژر دار بهره می‌برد. این موتور قادر است قدرتی معادل 1177 اسب بخار تولید کند که می‌توان این ادعا را باور کرد. در واقع این قدرت، از به‌روزرسانی انجام شده برای موتوری حاصل شده که در TS1 GT به کار رفته بود و قدرت 1163 اسب بخاری داشت. باتوجه به اختلاف اندک میان اعداد اعلام شده برای اسب بخار این دو خودرو، می‌تواند سخن زنوو را تایید کرد.

از سوی دیگر، زنوو سال‌هاست که ابرخودروهایی با قدرت‌های 4 رقمی (بالاتر از 1000 اسب بخار) تولید می‌کند و توانایی خود را در این زمینه به اثبات رسانده است. بنابراین دلیلی برای رد صحبت این کمپانی وجود ندارد.

۳. تکرولز رِن RS

در نمایشگاه خودرو ژنو امسال، کمپانی تکرولز خودرو تک سرنشین ویژه پیست خود را معرفی کرد که قدرت 1287 اسب بخاری دارد. گفته می‌شود قوای محرکه این خودرو از 6 موتور الکتریکی مجزا تشکیل شده که 2 تا در محور جلو و 4 تا در محور عقب جای گرفته‌اند. به علاوه دو توربین دیزلی که برای ژنراتورها در نظر گرفته شده‌اند.

البته یک مدل ارزان‌تر هم از این خودرو معرفی شده که 870 اسب بخار قدرت و 1560 نیوتن متر گشتاور دارد. تکرولز ادعا می‌کند که این ابرخودرو با وجود قدرت 1287 اسب بخاری برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت پس از حرکت از حالت سکون به 3 ثانیه زمان نیاز دارد و می‌تواند تا حداکثر سرعت 330 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد.

باتوجه به اینکه این کمپانی سابقه چندانی ندارد، باور کردن ادعای مطرح شده کمی سخت است. البته باید اشاره کنیم که این کانسپت در پیست دیده شده است. حضور یک نمونه در نمایشگاه خودرو ژنو نشانگر اقدامات و تلاش‌های کمپانی چینی است اما مشخص نیست که تا چه اندازه در به اثبات رساندن و عملی کردن این حرف موفق خواهند بود.

۲. کوربلاتی میسل

کوربلاتی میسل (Corbellati Missile) نه تنها یکی از بدترین خودروهای حاضر در ژنو است، بلکه ادعاهای بسیار بزرگی را هم مطرح کرده است که کاملا غیر قابل باور به نظر می‌رسند.

کمپانی سازنده ادعا می‌کند که از یک موتور بسیار حجیم 9.0 لیتری 8 سیلندر توربو در محصول خود استفاده کرده که قادر است قدرتی معادل 1800 اسب بخار قدرت تولید کند و آن را از طریق جعبه دنده 6 سرعته دستی به چرخ‌ها بفرستد. ما نمی‌گوییم که ساختن چنین پیشرانه‌ای غیرممکن است بلکه آن را کار بسیار دشواری می‌دانیم به ویژه اینکه بحث قابلیت اعتماد هم در میان است.

به عنوان یک بازیگر تازه در دنیای ابرخودروها، این مسئولیت بر عهده کمپانی کوربلاتی باید توضیحاتی را درباره طراحی این خودرو و اینکه چرا چنین ظاهر عجیب و غریبی را برای آن در نظر گرفته است، ارائه کند. توضیحات ارائه شده در وب سایت این کمپانی، حتی ذره‌ای هم از پیچیدگی ماجرا نمی‌کاهد.

اجازه دهید تا زمانی که ویدئو و تست‌های میدانی از این خودرو 8 سیلندر به عمل نیامده و قدرت و شتاب آن مورد آزمایش قرار نگرفته است، ادعای کوربلاتی را رد کنیم و اعداد اعلام شده را اغراق آمیز بدانیم.

۱. ریمک C_Two

کمپانی ریمک با معرفی کانسپت وان، نشان داد که توانایی ساخت یک ابرخودرو با عملکردی عالی را دارد. اما ریمک به این محصول هم بسنده نکرد و در نمایشگاه خودرو ژنو 2018 خودرو جدید خود به نام C_Two را معرفی کرد که خروجی قوای محرکه آن، شگفت انگیز است. به دلیل اینکه این، یک خودرو ویژه حرکت در خیابان است و نه پیست، قدرت اعلام شده برای آن کمی گیج کننده است.

بنا بر ادعای ریمک، C_Two قدرتی معادل 1888 اسب بخار دارد و می‌تواند در مدت زمان 1.85 ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت 96 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. حداکثر سرعت آن به 412 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در کنار این عملکرد خارق‌العاده، شعاع حرکتی آن با یک بار شارژ کامل برابر با 650 کیلومتر است.

البته درست است که اعداد و ارقام اعلامی کمی دور از ذهن به نظر می‌رسند ولی با پیشرفت تکنولوژی هیچ چیز بعید نیست. به گفته ریمک از رانندگی خودکار سطح 4 هم در این خودرو بهره گرفته شده که به معنای کنترل خودکار خودرو به صورت کامل است و می‌تواند بدون نیاز به راننده حرکت کند.

این نکته را هم در نظر بگیرید که ساخت و تولید یک خودرو مجهز به رانندگی خودکار امر بسیار پیچیده‌ای است و بسیاری از کمپانی‌های نام‌دار مشغول سرمایه گذاری‌های میلیارد دلاری برای دستیابی به این تکنولوژی هستند. به همین دلیل باور این موضوع کمی سخت است که یک کمپانی کوچم همچون ریمک راه حلی برای مسئله‌ای پیدا کرده که غول‌های تکنولوژی و خودرو هنوز به آن دست نیافته‌اند.


منبع : جی اس ام

نام:
ایمیل:
* نظر:
چندرسانه‌ای
ببینید
بشنوید
پیشنهاد ویژه
آخرین اخبار