کد خبر: ۴۸۳۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۳
تخم کتان به عنوان یک ماده موثر در کاهش کلسترول و چربی خون شناخته می شود. در این مطلب شما را با خواص تخم کتان آشنا می کنیم.
به گزارش نامه نیوز ، تخم کتان بذری سرشار از انواع مواد مغذی همچون فیبر، ویتامین B1، امگا 3 و ... است و همچنین به عنوان منبعی از آنتی اکسیدان شناخته می شود. اما شاید کمتر کسی با این موضوع آشنا باشد و به همین دلیل عموم مردم از تخم کتان استفاده نمی کنند. در این مطلب شما را با خواص فوق العاده تخم کتان و تاثیر آن بر کاهش چربی خون آشنا می کنیم تا به جزیی جدایی ناپذیر از برنامه غذاییتان تبدیل شود.

تخم کتان و کاهش چربی خون


تخم کتان منبعی سرشار از مواد مغذی همچون فیبر، منگنز، ویتامین B1، اسید چرب آلفا لینولنیک و امگا3 است، این بذر از درخت کتان گرفته می شود، بذر کتان منبعی غنی از چربی های سالم، آنتی اکسیدان و فیبر است.

وجود امگا ۳ برای تنظیم چربی و کلسترول خون لازم است. این اسیدهای چرب میزان کلسترول خوب خون را افزایش می‌دهند و حالت ارتجاعی رگ‌های خونی و جریان خون را بالا می‌برند. دانه کتان یکی از مفید ترین منابع امگا-۳ به شمار می رود. مصرف تخم کتان موجب کاهش سطح کلسترول با چربی بد در خون می شود.

محققان معتقدند گنجاندن دانه کتان در برنامه غذایی روزانه افراد بزرگسال می تواند شانس ابتلا به گرفتگی عروق یا آترواسکلروز را در آنها تا ۷۵ درصد کاهش بدهد. محققان با تحقیقی که روی بیش از ۱۰۰ خانم یائسه انجام دادند، به این نتیجه رسیدند درصد ابتلا به بیماری پرفشاری خون و ناراحتی های قلبی در خانم هایی که به مدت یک سال، روزی ۴ قاشق غذاخوری دانه کتان خام مصرف می کردند، بسیار پایین و ناچیز بود.

همچنین نتایج یک مطالعه نشان داده مصرف روزانه 6 گرم دانه کتان (بزرک) به عنوان مکمل رژیم ساده غذایی، برای کاهش چربی‌های خون موثر است.

تاثیر تخم کتان بر کاهش فشار خون و جلوگیری از بیماری های قلبی


تحقیقات بسیاری نشان داده است امگا ۳ موجود در دانه های کتان از طریق مکانیسم هایی مانند اقدامات ضد التهابی و تنظیم نمودن ضربان قلب، به بهبود سیستم قلبی عروقی کمک می کند. یکی از مهم ترین خواص تخم کتان، کاهش فشار خون می باشد. از این رو احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

همچنین رژیم غذایی حاوی دانه های کتان از سخت شدن و گرفتگی شریان ها جلوگیری می کند و از این رو موجب حفظ سلامتی قلب می شود. امگا-۳ نقش بسزایی در تنظیم ریتم قلب دارد و در درمان آریتمی (ضربان قلب نامنظم) و نارسایی قلبی مفید است. پژوهشگران دانشگاه هاروارد مصرف روزانه ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری دانه کتان را به بیماران قلبی یا آنهایی که زمینه ابتلا به ناراحتی های قلبی دارند، توصیه می کنند.

نکات مهم


اگر مقدار مصرفی دانه کتان را رعایت کنید، با هیچگونه عارضه ای مواجه نخواهید شد. اما اگر میزان مصرف آن بالا باشد و آب کافی نخورید، ممکن است با ناراحتی داخلی مواجه شوید. اگر باردار یا شیرده هستید می توانید کتان بزرک و روغن کتان بزرک را به غذایتان اضافه کنید. اما اطمینان یابید که بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکرده باشید و این موضوع را ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید.

از مصرف همزمان دانه کتان با سایر داروها یا تقویت کننده های غذایی اجتناب ورزید. کتان می تواند روند جذب سایر داروها، ویتامینها و مواد معدنی را کند کند. قبل از مصرف این گیاه در صورتی که دارویی را به طور مرتب استفاده می کنید (خواه به صورت نسخه تجویزی یا غیر تجویزی) حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.

منبع : الو دکتر
نام:
ایمیل:
* نظر:
چندرسانه‌ای
وبگردی
ببینید
بشنوید
پیشنهاد ویژه
آخرین اخبار