کد خبر: ۵۰۲۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵
داشتن حافظه قوی در طول روز و زندگی روزمره کمک شایانی به ما می کند. اگر میخواهید حافظه قوی داشته باشید بخوانید!
به گزارش نامه نیوز، حتما در طول روز برایتان پیش آمده که فراموش کنید وسیله هایتان را کجا گذاشته اید و ازاین قضیه کمی بترسید و فکر کنید حافظه تان را از دست داده اید. اگر بعضی از کارها را انجام ندهید ممکن است این اتفاق بیفتد. اگر میخواهید حافظه قوی داشته باشید بخوانید!

ورزش کنید
مطالعات روی مغز موش و مغز انسان نشان می‌دهد که ورزش منظم می‌تواند بازیابی حافظه را تقویت کند. ثابت شده است که تندرستی در سالمندان، بدون کمک ورزش‌های منظم و مستمر، روند زوال حافظه را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان داده است ورزش منظم به طور خاص حافظه‌ی فضایی را تقویت می‌کند؛ پس شاید ورزش لزوما راهی برای تقویت تمام انواع بازیابی حافظه نباشد.

فواید ورزش بی‌شمار است، اما برای مغز ورزش منظم به تقویت مهارت‌های شناختی نیز کمک می‌کند. پس اگر به دنبال راهی هستید تا ذهن تیز و آماده‌ای داشته باشید، پیاده‌روی پاسخ شماست. 

2.آدامس بجوید
روش ساده‌ی دیگری که حافظه‌ی شما را تقویت می‌کند، جویدن آدامس در حین یادگیری موضوعی جدید است. البته تحقیقات در این زمینه نتایج متناقضی داشته است، بنابراین این راه قابل اطمینان و قطعی نیست؛ اما نتایج مطالعه‌ای که سال گذشته منتشر شد نشان داد شرکت‌کنندگانی که تکالیف بازیابی حافظه را انجام می‌دادند، با جویدن آدامس در حین مطالعه واکنش‌های صحیح‌تری از خود نشان دادند. یک دلیل مؤثر بودن آدامس جویدن بر بازیابی حافظه‌ این است که این کار فعالیت هیپوکمپوس (اسبک مغز که مهم‌ترین قسمت مغز برای حافظه است) را افزایش می‌دهد. البته علت چنین اتفاقی همچنان نامشخص است.

نظریه‌ی دیگری بر افزایش اکسیژن ناشی از جویدن آدامس تمرکز می‌کند و اینکه چطور این کار باعث تقویت تمرکز و توجه می‌شود و به ما کمک می‌کند در حین یادگیری چیزهای جدید، ارتباطاتی قوی‌تر در مغزمان ایجاد کنیم. مطالعه‌ای در این زمینه نشان داد شرکت‌کنندگانی که حین یادگیری و آزمون‌های حافظه آدامس می‌جویدند، ‌دارای ضربان قلب بالاتری بودند که عاملی برای رساندن اکسیژن بیشتر به مغز است.

3.به اندازه کافی بخوابید
ثابت شده است که خواب یکی از مهم‌ترین عوامل برای داشتن حافظه‌ی خوب است. چون غالب فرآیند تقویت حافظه در خواب رخ می‌دهد، منطقی است که بدون خواب کافی اکثر ما در به یاد آوردن آنچه یاد گرفته‌ایم، مشکل داشته باشیم.

حتی یک چرت کوتاه می‌تواند بازیابی حافظه‌ را تقویت کند. در مطالعه‌ای از شرکت‌کنندگان خواستند تصاویر روی کارت‌‌ها را به خاطر بسپارند. سپس آنها به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول به مدت ۴۰ دقیقه چرت زدند و گروه دیگر در این زمان بیدار بودند. پس از این وقفه، از هر دو گروه برای سنجش میزان حافظه‌شان آزمون گرفته شد. در نهایت حافظه‌ی افرادی که خوابیده بودند عملکرد بهتری داشت و ۸۵ درصد از الگوها را بازیابی کرد. این عدد در مورد گروهی که بیدار مانده بودند ۶۰ درصد بود.


منبع: الو دکتر
نام:
ایمیل:
* نظر:
چندرسانه‌ای
ببینید
بشنوید
پیشنهاد ویژه
آخرین اخبار